• Konsultacje na terenie szkoły

    od 1 czerwca - więcej

    zakładka: ważne!

  • Nabór uczniów do klasy I

    2020/21 - więcej zakładka:

    Rekrutacja

     

  • Zapewniamy praktyki

    w renomowanych 

    bydgoskich firmach!

     

     

  • Wektor nauczy

    dowolnego zawodu!

     

  •  

    Uczymy za darmo!

  • Gratis - wycieczka

    zagraniczna!

  • Gratis - tablet!

  • Dla uczniów-gratis

    materiały do nauki!

Historia

 

Pan Mariusz Mazany email wektor.zdalnie@o2.pl                                                                             Dyżur Skype: poniedziałek10-12   piatki  10-12  nick  live:.cid.15db840f02046ff4

Materiał na 2 g lekcyjne. tydzień 22-26.06.2020

Temat: Powtórzenie i usystematyzowanie wiadomości.

Dziś zbliżamy się do zakończenia roku szkolnego. Dziękuję Wam za wspólną naukę i pracę w tym roku. Ze względu na pandemie był to rok wyjątkowy i niezwykle trudny zarówno dla Was jak i dla nauczycieli.

Aby Was już nie obciążać zadaniami, prosiłbym o obejrzenie filmów, które usystematyzują Wasza wiedzę a są też ciekawe i dowcipne.  

Pierwszy film to powtórka z historii Polski. Sama muzyka, daty i obrazy – proszę spróbować odgadywać o jakich kluczowych momentach opowiada film!

https://www.youtube.com/watch?v=2DrXgj1NwN8

Następna prezentacja pokazuje jak na przestrzeni lat zmieniały się nasze granice. (tutaj jako historyk mógłbym wytknąć niewielkie błędy ale są to szczegóły, ogólnie jest ok!

https://www.youtube.com/watch?v=eqAnz-Mk16I

A na koniec mój ulubiony serial dla dzieci ale o dużych walorach edukacyjnych „Był sobie człowiek” Zachęcam do poszukania innych odcinków. Pomimo, że dziećmi nie jesteście to uważam, że jest to film dla każdego, nawet w waszym wieku taka historia jest dużo bardziej strawna i lepiej wchodzi do głowy.

https://www.youtube.com/watch?v=IfWEzpgb6Ts&list=PLCWVp19ElqqnMZ8wdpqU-SyvzCXkCG10w&index=13&t=0s

Pozdrawiam i życzę spokojnych i bezpiecznych wakacji.

Mariusz Mazany

Materiał na 2 g lekcyjne. tydzień 08-12.06.2020

Temat: Zabytki Bydgoszcz.

Dziś zapraszam Was na wirtualne zwiedzanie Bydgoszczy. Nasze miasto ma swoją długą historię. Proszę obejrzeć dwa filmy :

https://www.youtube.com/watch?v=dsvqKWh2rns

https://www.youtube.com/watch?v=CYW_sr2GLag

W ramach notatki - proszę wypisać wszystkie omówione zabytki w obu filmach.

Notatki możecie wysłać na adres: wektor.zadalnie@o2.pl

Zadanie to nie jest obowiązkowe! Tylko dla chętnych!

 Materiał na 2 godziny lekcyjną. 25-29.05

Temat: Miejsce Polski w średniowiecznej Europie. Kultura na ziemiach polskich.

Przeczytaj temat z podręcznika:

    /files/files/str120.pdf   

/files/files/str_121.pdf

/files/files/str_122.pdf

/files/files/str_123.pdf

/files/files/str_124.pdf

/files/files/str_125.pdf

/files/files/str_126.pdf

/files/files/str_127.pdf

Z testu w punktach zrób notatkę, W notatce koniecznie wpisz temat lekcji!

1. Jakie święta katolickie mają rodowód pogański?

2. Wypisz najważniejsze zabytki piśmiennictwa polskiego okresu średniowiecza. Napisz jaki ważny utwór powstał w języku polskim, kiedy go napisano i przy jakich okolicznościach go śpiewano.

3. Kiedy i gdzie powstał pierwszy polski uniwersytet. Kto był fundatorem?

4. Wypisz zabytki sztuki romańskiej w Polsce. 

5. Wypisz zabytki sztuki gotyckiej w Polsce.

6. Poszukaj informacji w internecie o słynnych budowlach romańskich i gotyckich na świecie.

Materiał na 2 godziny lekcyjną. 11-15.05

Temat: Czasy Władysława Warneńczyka - Klęska pod Warną.

Obejrzyj film:

https://www.youtube.com/watch?v=OY97jOnvRH4

Przeczytaj tekst dotyczący Władysława Warneńczyka:

https://twojahistoria.pl/encyklopedia/wladyslaw-iii-warnenczyk-krol-polski-1434-1444-krol-wegier-1440-1444/

Następnie odpowiedz na pytania:

1) W jakich okolicznościach doszedł do władzy Warneńczyk?

2) W jakich okolicznościach Warneńczyk został królem Węgier?

3) Jaki przebieg miała wyprawa przeciwko Turcji

4) Jakie następstwa dotknęly Polske w wyniku przegranej pod Warną.

Odpowiedz na pytania w zeszycie - zrób zdjęcie notatki i wyślij na email: wektor.zdalnie@o2.pl do 20.05.2020

 

 

 

 Materiał na 1 godzine lekcyjną. 27-30.04

Temat: Wojna z Krzyżakami.

otwórz linki i przeczytaj tekst

https://epodreczniki.pl/a/wprowadzenie/DiggjpMgR

https://epodreczniki.pl/a/przeczytaj/DeBuX3mSs

https://epodreczniki.pl/a/schemat-interaktywny/DZ6BYUCU7   (na obrazie "Bitwa pod Grunwaldem otwieraja się dodatkowe informacje - zapoznaj sie z nimi "Armia" "Sojusze" "Morale i pieniądze" 'Dyplomacja"

Napisz samodzielnie notatkę i wyślij na email.

1. Przyczyny wojny z Krzyzakami

2. Przedstaw siłę Polaków i Krzyżaków pod Grunwaldem

3 Przedstaw sojusze Polski i Litwy oraz Krzyżaków

Zrób zdjęcie notatki w zeszycie i wyślij na  wektor.zdalnie@o2.pl 

W temacie wpisać  "Wojna z Krzyżakami" oraz imię i nazwisko ucznia oraz klasę" termin do 7.05.2020

 

 

Materiał na 2 godziny lekcyjne. 13-17.04

Temat : Chłopi, Kozacy i Żydzi w Rzeczpospolitej.

https://epodreczniki.pl/a/spoleczenstwo-rzeczypospolitej/Dtxirt6uo

Proszę przeczytać następujące fragmenty tematu (znajdują się w dalszej części tekstu - pod koniec): Chłopi, Kozacy - nowy stan?, Żydzi - drugi stan mieszczański? Wojsko.

Odpowiedz na pytania w zeszycie - zrób zdjęcie notatki i wyślij na email: wektor.zdalnie@o2.pl do 30.04

  1. Jak licznym stanem byli chłopi, która ich grupa była najliczniejsza i najważniejsza?
  2. Wyjaśnij i opisz pańszczyznę.
  3. Dlaczego dla szlachty dużym problemem politycznym byli Kozacy. Wyjaśnij w co najmniej 5 zdaniach.
  4. Jaką mniejszością byli Żydzi?
  5. Czym zajmowali się Żydzi – jak to zmieniało się na przestrzeni wieków?
  6. Dlaczego Żydzi byli często nazywani drugim stanem mieszczańskim?

Temat: Gmina żydowska w dawnej Polsce.

Przeczytaj tekst i samodzielnie napisz notatkę w której odpowiesz na następujące zagadnienia:

  1. Jakie były przyczyny małej asymilacji kulturowej Żydów ze społeczeństwem polskim. Asymilacja kulturowa to proces przystosowania się mniejszości (np. jakiś przybyszów z innych krajów) do zwyczajów i norm obowiązujących w społeczeństwie danego kraju.
  2. Jakie znaczenia dla utrzymania odrębności wśród Żydów miał Kahał?
  3. Kim był Rabin w takiej gminie? Jakie były jego obowiązki?

Poszukaj samodzielnie informacji w Internecie: Czy w Bydgoszczy byli Żydzi? Gdzie do dzisiaj jest najbliższa synagoga – uwaga nieczynna (podpowiem, że obecnie jest to dzielnica Bydgoszczy ale dawniej było to osobne miasteczko)

Notatkę proszę samodzielnie zrobić w zeszycie – nie trzeba wysyłać zdjęcia z tej notatki!

Materiał na 2 godziny lekcyjne. 30.03-3.04

Temat : Społeczeństwo Rzeczypospolitej.

https://epodreczniki.pl/a/spoleczenstwo-rzeczypospolitej/Dtxirt6uo

Przeczytaj tekst oraz obejrzyj 2 filmy znajdujące się pod poleceniem 3.1 – przed tematem Chłopi. Proszę przeczytać następujące fragmenty tematu:

- Szlachta i jej przywileje.

- Naród polityczny.

- Kler katolicki i inny.

- Mieszczaństwo – wielki nieobecny?

W ramach notatki proszę rozwiązać test ( w zeszycie proszę zapisać pytanie i prawidłową odpowiedź – pomijamy fałszywe!

Historia Zadanie nr 1

Wybierz poprawną odpowiedź:

Przykład

  1. Z jakiej grupy wywodzi się szlachta w Polsce?:
  1. Rycerstwa (prawda)
  2. Kleru (fałsz)
  3. Chłopów (fałsz)

Do tabelki proszę wpisać pod nr 1 prawidłowa odp. - a

  1. Co było podstawowym prawem szlachty?
  1. Posiadanie kamienic oraz czerpanie korzyści z wynajmu.
  2. Posiadanie ziemi oraz czerpanie korzyści z pracy osadzonych na niej chłopów.
  3.  Posiadanie ziemi oraz czerpanie korzyści z pracy osadzonych na niej mieszczan.
  1. Co należało do obowiązków szlachcica?
  1. Walka, zajmowanie się handlem, przestrzeganie norm religijnych, wspomaganie poddanych w przypadku klęsk.
  2. Walka, rozstrzyganie sporów i karanie poddanych, przestrzeganie norm religijnych, wspomaganie poddanych w przypadku klęsk.
  3. Walka, rozstrzyganie sporów i karanie poddanych, przestrzeganie norm religijnych, wspomaganie ościennych państw w przypadku klęsk.
  1. O czym szlachta współdecydowała w Polsce?
  1.  Polityce wewnętrznej i częściowo zagranicznej
  2. Handlu
  3. Nowych inwestycjach.
  1. Szlachta w Polsce była równa według prawa równa i jednorodna ale w praktyce bardzo różniła się. Co różniło szlachtę w Polsce:
  1. język
  2. majątek
  3. przepisy prawa jakim podlegała szlachta.
  1. Jakie wyznanie było religią panującą w Rzeczypospolitej
  1. katolicyzm
  2. islam
  3. protestantyzm
  1. Kto reprezentował duchowieństwo w senacie?
  1. Biskupi
  2. Kościelni
  3. Mieszczanie
  1. Jaki immunitet miało mieszczaństwo w Polsce?
  1. Sądowniczy
  2. Religijny
  3. Obyczajowy
  1. Jakie podatki płaciło mieszczaństwo
  1. Nie płaciło wcale
  2. Płaciło takie same jak szlachta
  3. Miało swoje własne podatki
  1. Jak uczestniczyli przedstawiciele największych miast w obradach sejmu?
  1. Na równi ze szlachtą
  2. Nie brali udziału w obradach
  3. Mieli głos doradczy w sprawach miast

 

 

Nr pytania

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Prawidłowa odpowiedź

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wypełniona tabelkę proszę przesłać na email wektor.zdalnie@o2.pl 

W temacie wpisać  "Historia, zadanie nr 1 oraz imię i nazwisko ucznia oraz klasę" termin do 17.04.2020

 

ZamknijNa tej stronie internetowej wykorzystywane są pliki cookies zbierane do celów statystycznych i wykorzystywane do poprawnego działania serwisu www.
Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki - niedokonanie zmian ustawień przeglądarki jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.